
Young Professional Vacature
Machinist
Jij Zorgt Voor De Mobiliteit Van Nederland
Een baan met verantwoordelijkheid
Een opleidingstraject en begeleiding
Daarom Wil Je Als Machinist Bij NS Werken
"Wil jij mensen helpen om veilig en op tijd van A naar B te brengen? Als machinist bij NS doe je precies dat! Je bent onderdeel van ons Topteam op de trein dat dagelijks honderden reizigers op Europa's drukste spoorwegennet begeleidt.
Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat vertrouwen mensen op jou terwijl je door prachtige landschappen reist: van bossen op de Veluwe tot uitgestrekte groene vlaktes in Noord-Nederland en door de bruisende Randstad. Je kent de routes als geen ander en staat altijd klaar om reizigers te helpen met vragen over vertrektijden, spoorwijzigingen andere reisinformatie"
Jasper:
'Zo maak je samen met ons het reizen met de trein nog beter en leuker voor onze reizigers. Elke dag weer.'
Dit Ga Je Doen Als Machinist
Nederland heeft het drukst bereden spoornet van Europa. Met 7.021 kilometer aan spoor reizen onze klanten tot bijna elke regio in Nederland. De machinisten van NS zorgen ervoor dat dat veilig en op tijd gebeurt. Daarnaast:
- Zorg jij dat de veiligheid boven alles gaat en je hiernaar handelt door de juiste procedures te volgen ook bij calamiteiten
- Werk je samen met collega’s die als conducteur en/of treindienstleider werken en jou van informatie voorzien.
- Blijft je jezelf ontwikkelen; je bent nieuwsgierig naar nieuwe technieken.
Hier Ga Je Werken
De medewerkers van NS operatie zijn hèt gezicht van NS. Samen met al je NS-collega’s zorg je er dagelijks voor dat ruim 1 miljoen mensen op hun bestemming komen. Het team van standplaats Enkhuizen bestaat uit 65 machinisten en 2 teammanagers. Samen vormen ze een gezellige en hechte groep collega's.
Je begint de dag met een kopje koffie op het verblijf en praat gezellig met collega’s. Je hebt je dienstkaartje bij de hand en weet wat de geplande route is. Je bent op tijd bij je trein en hebt contact met de conducteur. Je voert de veiligheidscontroles uit, zoals remmen, verlichting en communicatiesystemen. Klaar voor vertrek? Daar gaan we! Als machinist ben je verantwoordelijk voor het zelfstandig en veilig besturen van je trein. Daarnaast verhelp je als het nodig is ook kleine technische storingen. Je brengt iedereen op tijd van station naar station. De mooie landschappen van Nederland zijn jouw kantoor. Je geniet er van. In je pauze tref je weer enkele collega’s aan. Samen eten, tijd voor een lolletje of een goed gesprek. En daarna een nieuwe rit tot aan het einde van jouw werkdag.
De machinistenopleiding van NS is een opleiding die de NS zelf aanbiedt. De opleiding tot machinist is een fulltime opleiding van 52 weken. Bij NS is fulltime 36 uur per week. De opleiding bestaat uit leren op de werkplek, e-learning modules, werkplekopdrachten en simulaties. Een deel van de lessen wordt gegeven op het leercentrum van NS in Amersfoort, ook is een deel van de lessen digitaal. Tijdens de opleiding werk je in de praktijk mee onder begeleiding van een werkplekbeleider.
Dit Zijn De Functie-Eisen
- Je bent gemotiveerd om een interne, fulltime opleiding te volgen van 52 weken (36 uur per week). NS betaalt jouw volledige opleiding. Bij een 36-urige werkweek werk je de ene week 40 uur en de andere week 32 uur. Dit betekent dat je elke 2 weken een vrije dag ingeroosterd krijgt.
- Na de opleidingsperiode is het mogelijk om na akkoord van je teammanager parttime te werken (24 of 32 uur per week).
- Je bent bereid om volgens een volcontinue rooster te werken. Dit houdt in dat je afwisselend zowel dagdiensten, nachtdiensten, weekenddiensten en op feestdagen ingepland kan worden. Het is belangrijk dat je beschikbaar bent voor alle diensten. Gemiddeld werk je 2 van de 3 weekenden.
- In verband met veiligheidseisen is Je gehoor- en gezichtsvermogen goed en kun je kleuren goed onderscheiden. Een bril is geen probleem tot maximaal +5 of -8. Ook ben je tussen de 160 cm en 196 cm.
- Je kunt met eigen vervoer (fiets, scooter, auto), binnen 45 minuten op je standplaats zijn.
- Je bezit een goede spreekvaardigheid van de Nederlandse taal.
- Je bent duidelijk in je communicatie, je weet snel te handelen en je blijft rustig in stressvolle situaties.
- Je kunt goed zelfstandig werken.
- Je hebt affiniteit met techniek, want bij storingen kijk je samen met collega's wat er aan de hand is.
- Je bent 18 jaar of ouder.
- Je hebt MBO 3 werk- en denkniveau.
Dit Zijn De Arbeidsvoorwaarden
Voor deze vacature, gebaseerd op een 36-urige werkweek, bieden wij onder andere:
- Een startsalaris tot € 2.959,92 bruto per maand o.b.v. 36 uur. Dit is exclusief onregelmatigheidstoeslag.
- Uiteindelijk kun je tijdens je loopbaan doorgroeien naar een salaris van max. € 4.111,59 bruto per maand o.b.v. 36 uur. Bij start van de opleiding kom je meteen in dienst van NS en ontvang je salaris.
- Tijdens de opleiding is de onregelmatigheidstoeslag gemiddeld € 350 bruto per maand. Daarna wordt dit gemiddeld € 500 - € 900 bruto per maand. Dit is afhankelijk van het rooster waarin je gaat werken.
- Bij goed functioneren én het behalen van de opleiding krijg je na een jaar een vaste aanstelling.
- 8% vakantiegeld, 3% eindejaarsuitkering en een uitstekende pensioenregeling.
- Minimaal 24 vakantiedagen per jaar. Afhankelijk van je leeftijd kan dit oplopen tot max. 32 vakantiedagen. NS compenseert het werken in onregelmatigheid niet alleen in geld maar ook in tijd. Jaarlijks levert dit gemiddeld 5 extra vrije dagen op.
- Je hebt de mogelijkheid om 3 nationale feestdagen om te ruilen voor 3 niet-nationale feestdagen.
- Je krijgt een NS businesskaart, die je o.a. kan gebruiken om naar de standplaats te reizen. Treinreizen in de 2e klas zijn gratis. Als je ervoor kiest om op een andere manier naar je standplaats te gaan dan krijg je alleen de reiskosten vergoed als je dienst voor 06:00 uur begint of na 0:00 uur eindigt, en je niet met de trein naar het station kan reizen voor je eerste dienst.
- 1e klas reizen kan tegen een extra kleine eigen bijdrage. Zodra je 1 jaar bij NS werkt krijg je ook korting op Europese treinreizen.
- Gezinsleden reizen gratis in de daluren.
- Naast ontwikkelingsmogelijkheden is er bij NS ook veel aandacht voor gezondheid en duurzame inzetbaarheid.
- Wil je meer weten, bekijk dan hier de NS CAO.
Het sollicitatie process
Stap 1
Sollicitatie ontvangen
We hebben jouw sollicitatie goed ontvangen en laten je binnen 2 weken weten of we met je verdergaan in deze procedure.
Stap 2
Telefonisch intakegesprek
Tijdens dit gesprek via WhatsApp videobellen, bespreken we je motivatie en het beeld dat je van de functie hebt. Praktische zaken als reisafstand, beschikbaarheid en eigen vervoer komen ook aan bod.
Stap 3
Sollicitatiegesprek
We nodigen je uit voor een sollicitatiegesprek met de recruiter en teammanager. Het gesprek vindt digitaal plaats via Microsoft Teams.
Stap 4
Psychologisch onderzoek
In deze functie is mentaal goed kunnen functioneren belangrijk, daarom zijn een capaciteitentest, rollenspel en een gesprek met een Psycholoog onderdeel van de sollicitatieprocedure. Er zijn diverse externe locaties in Nederland waar deze testen worden uitgevoerd.
Stap 5
Medisch onderzoek
Een medisch onderzoek maakt onderdeel uit van de sollicitatieprocedure. O.a. je zicht, gehoor en bloeddruk worden getest. Er zijn diverse externe locaties in Nederland waar deze testen afgenomen worden.
Stap 6
In dienst
Na afronden van het arbeidsvoorwaardengesprek kom je in dienst bij NS, welkom! Je start binnenkort met je interne opleiding.
Veelgestelde vragen over NS
Ontdek wat je kunt verwachten als starter bij NS
Na je sollicitatie via de website ontvang je doorgaans binnen enkele werkdagen een reactie. Als je wordt geselecteerd, volgt meestal eerst een telefonisch gesprek of online intake. Daarna krijg je een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek op locatie. Voor sommige functies kan er ook een assessment of een meeloopdag zijn. Het hele proces verloopt vaak binnen 2 tot 4 weken.
Dat verschilt per functie, maar voor technische starters geldt vaak: je werkt in teamverband aan onderhoud, reparatie of inspectie van treinen of infrastructuur. Soms draai je storingsdiensten of voer je installaties uit. Veiligheid en samenwerken staan centraal. Je begint vaak met een dagstart, krijgt duidelijke taken, en werkt samen met ervaren monteurs of technici.
NS heeft een gestructureerd inwerktraject waarbij je begeleiding krijgt van een ervaren collega (buddy). Je mag vragen stellen, fouten maken en er is ruimte om te leren. Voor technische functies zijn er vaak opleidingsmodules of leerpaden, soms in samenwerking met ROC's of interne academies.
Het startsalaris voor technische starters ligt meestal tussen de €2.500 en €2.800 bruto per maand, afhankelijk van je functie, diploma en werkervaring. Daarnaast zijn er toeslagen voor onregelmatige diensten, ploegendiensten of nachtdiensten. Salarisgroei is mogelijk via cao-schalen, ervaring en aanvullende opleidingen.
NS-locaties zijn meestal goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Vaak werk je bij of in de buurt van stations of werkplaatsen. Reiskosten worden vergoed, en je krijgt vaak een trajectkaart of vergoeding voor woon-werkverkeer. Parkeren is niet overal mogelijk, maar er zijn locaties waar dat wel kan.
Er is bij NS veel aandacht voor een veilige en open werksfeer. Je werkt in een team en er is meestal laagdrempelig contact met je leidinggevende. Feedback wordt regelmatig gegeven, bijvoorbeeld tijdens voortgangsgesprekken. Starters geven aan dat ze zich serieus genomen voelen en ruimte krijgen voor ontwikkeling.
Meestal begin je met een jaarcontract. Als dat goed verloopt, volgt verlenging of een vast contract. NS biedt goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een pensioenregeling, opleidingsbudgetten, doorgroeimogelijkheden en soms een eindejaarsuitkering of bonusregeling.
Veel technische functies werken in ploegendiensten: vroeg, laat en soms nachten of weekenden. Overwerk komt voor, maar wordt gecompenseerd met toeslagen of tijd voor tijd. Vrij vragen kan meestal in overleg met je teamleider, maar houdt rekening met de planning en bezetting.
Gerelateerde vacatures
Vacatures die je misschien ook interresant vind.