Overslaan en naar de inhoud gaan

Rijkswaterstaat - Junior Asset Manager Leefomgeving en Milieu

Deadline: 03-07-2024 12:00:00
Niveau
HBO
Richting

De bermen, bomen en faunavoorzieningen in Noord-Brabant en Limburg: daar geef jij advies over. Zo adviseer je over het beheer, gebruik én de ontwikkeling van deze natuur langs de infrastructuur die Rijkswaterstaat beheert. Met jouw adviezen draag jij enthousiast bij aan dit 'groene' asset management. Interessant? Lees dan verder en gun jezelf Rijkswaterstaat!

Hoe jij bijdraagt in jouw rol
Als junior asset manager leefomgeving en milieu heb je zicht op de onderhoudswerkzaamheden in projecten. Jij staat voor ons groene werkgebied en hebt als beheerder een sterk verbindende functie. Het gaat om ecologie en natuurbeschermingswetgeving in Noord-Brabant en Limburg. Ons werkgebied bestaat uit (snel)wegen, kanalen en een deel van de rivieren in Noord-Brabant en Limburg. Voor het beheer en onderhoud maakt Rijkswaterstaat onder andere gebruik van onderhoudscontracten en daar geef jij input aan.

Wat doe je nog meer?

  • je adviseert de verschillende afdelingen over groenbeheer
  • je kent de actualiteit rondom natuurbeheer en groenonderhoud
  • door optimaal groenbeheer (bijvoorbeeld efficiënt bermbeheer en onderhoud) creëer je kansen. Jij weet hoe je hier samen met onze opdrachtnemers op in kunt spelen en bent klaar voor de toekomst

Je werkt in een omgeving die de belangen vanuit natuur en ecologie afweegt, samen met andere belangen zoals veiligheid en beschikbaarheid. Je leeft je in die andere belangen in en geeft op onderbouwde manier de belangen van Rijkswaterstaat mee. Je kent de uitdagingen die ontstaan als er meervoudig ruimtegebruik is en adviseert vanuit verschillende scenario’s. Zo denk je bijvoorbeeld na over de keuze van de boomsoort bij het aanplanten van nieuwe laanbeplanting. Of je probeert door slimme inrichting van jouw aandachtsgebied schade door bevers te voorkomen. Je schat risico’s in, kijkt vooruit en maakt een kritische afweging in je taken.

Dit is waar jij voldoening uit haalt
Jij krijgt energie van operationele werkzaamheden. Je kennis direct omzetten in wat er nu, morgen of volgende week speelt. Je krijgt bijvoorbeeld een melding over een acute takbreuk of een omgevallen boom langs een weg en schakelt de juiste hulptroepen in of bent bezig met het ecologisch beheer van bermen. Jij bent diegene die weet wat er moet gebeuren.

Je houdt ervan om zo optimaal mogelijk de gebruiker van onze netwerken (hoofdwegennet, hoofdvaarwegennet en hoofdwatersysteem) te ondersteunen en ziet daarbij kansen voor natuur en biodiversiteit.

Waar haal je nog meer voldoening uit?

  • inzicht geven in de actuele staat van het werkgebied en uitleggen aan je omgeving waar we aan werken
  • samenwerken in projectteams
  • laten uitvoeren van inspecties om te zien wat de staat is van de groenvoorzieningen en de natuur rond onze netwerken en het interpreteren van deze inspectierapporten

Je houdt de risico gestuurde onderhoudsbehoefte voor de korte termijn op orde. Samen met je meer ervaren collega maak je het plaatje compleet. Verder gebruik je data als belangrijke informatiebron bij het goed kunnen leveren van je diensten. Je vindt het leuk en bent goed in het lezen en op orde houden van data van assets.

Wat wij aan jou waarderen
Als junior asset manager leefomgeving en milieu krijg je de kans om te leren en jezelf te ontwikkelen. Je neemt graag kennis tot je en past dit toe in de praktijk. Samen met je collega's draag je bij aan het behalen van gezamenlijke doelen, waarbij iedereen zijn eigen rol vervult.

Met jouw kennis op het gebied van groenbeheer en natuur lever je een bijdrage aan het groene asset management van Zuid-Nederland. Je kan resultaten boeken en samen met onze opdrachtnemers uitdagingen overzien en oplossingen vinden. Je bent in staat analytisch te denken en bent goed in plannen en organiseren.

Je bent breed inzetbaar binnen je vakgebied, van operationele vraagstukken tot toetsing van vergunningaanvragen. Je kunt communiceren met stakeholders (denk aan aannemers en lokale belangenclubs) en collega terreinbeheerders.Je volgt de actualiteiten binnen je vakgebied en anticipeert op continu veranderende juridische kaders, beleid en wetgeving. Je kunt omgaan met verandering en je flexibel opstellen.

Meer weten?
Wil je alvast meer weten over de functie? Kom gezellig een kop koffie drinken met Jasper Schürgers, teamleider asset management. Of kom een paar uur meelopen. Wil je wel eerst een afspraak maken, zodat we alle tijd en aandacht voor je hebben? Dat kan door Jasper te bellen of te appen via 06-11347757. Natuurlijk kan je ook alleen met Jasper bellen voor je vragen. Hij staat je graag te woord!

Wil je meer weten over de projecten en de werkzaamheden?
Lees over de projecten waaraan we werken, bijvoorbeeld de verruiming van het Julianakanaal en innovatie en groenbeheer aan de A58.

Functie-eisen
  • je hebt een mbo diploma Bos- en Natuurbeheer (of een andere relevante opleiding) of je hebt een afgeronde hbo-opleiding richting natuur, ecologie, cultuurtechniek of andere relevante richtingen
  • je hebt naast je (mbo) diploma minimaal 3 jaar relevante werkervaring
  • je hebt actuele kennis van de wettelijke kaders op het gebied van ecologie/natuur- en groenbeheer
Arbeidsvoorwaarden
Salarisniveau Schaal 9
Salaris Min €3484 - Max €4868 bruto per maand. Het genoemde salaris is gebaseerd op een volledige werkweek.
Dienstverband Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Minimaal aantal uur per week 32
Maximaal aantal uur per week 36

Wat kan en mag je verwachten als je gaat werken bij 1 van de grootste werkgevers van Nederland? Veelzijdig werk en heel diverse banen en de belofte dat jij meewerkt aan een beter Nederland. Je mag je welkom voelen binnen een unieke mix aan collega's. Natuurlijk kun je óók rekenen op goede arbeidsvoorwaarden:

  • 144 vakantie-uren per jaar o.b.v. 36 uur
  • mobiele telefoon en laptop
  • hybride werken met een thuiswerkvergoeding van € 2,15 per dag
  • € 750,- voor het inrichten van je thuiswerkplek of het verduurzamen van jouw woning
  • 100% OV-vergoeding met de 2e klas mobiliteitskaart, ook voor OV-fiets en Greenwheels
  • fietsreiskostenvergoeding van € 0,21 per kilometer
  • elke 5 jaar € 500,- om fiets(accessoires) aan te schaffen
  • voor je elektrische fiets kun je elke 3 jaar € 300,- gebruiken voor een nieuwe accu
  • Individueel Keuzebudget van 16,37 % van je salaris
  • trainingen, cursussen, opleidingen: van persoonlijk leiderschap tot je BOA bevoegdheid
  • verlofregelingen per situatie, zoals zorgverlof, ouderschapsverlof, adoptieverlof en pleegzorgverlof
  • sportdagen met collega’s en een gezonde keuze in het bedrijfsrestaurant

Belangrijk en leuk om te weten! Met ingang van 1 juli 2024 gelden er nieuwe afspraken voor de CAO Rijk. Dit houdt in dat er een aantal positieve aanpassingen zijn op huidige arbeidsvoorwaarden. Denk hierbij aan een salarisverhoging van 8,5% én een verhoging van salarisbedragen met € 50 (bruto). Daarnaast wordt per 1 juli 2024 het Individueel Keuze Budget (IKB) verhoogd tot 16,50% van het salaris. Tevens wordt met ingang van 1 januari 2025 het gedeeltelijke vloerbedrag gewijzigd in een maandelijks minimaal IKB-budget van € 440 (bruto) bij een volledige arbeidsduur. Meer weten over het onderhandelingsresultaat voor het nieuwe CAO Rijk? Lees hier verder!

Bijzonderheden
  • je standplaats is Roermond of Den Bosch, je werkgebied bestrijkt Noord-Brabant en Limburg. Bij Rijkswaterstaat stimuleren we het hybride werken. Werk in overleg met je leidinggevende en collega’s vanuit huis of op kantoor wanneer je functie dit toe laat
  • de selectiegesprekken vinden plaats in de week van 8 juli 2024
  • bij voldoende geschikte reacties kan de vacature eerder sluiten
  • een (online) voorselectietest of een assessment kan onderdeel zijn van het sollicitatieproces. Het maken van een casus en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, kan eveneens deel uitmaken van het sollicitatieproces. Het inwinnen van referenties kan deel uitmaken van het sollicitatieproces

Vragen?
Heb je vragen over de sollicitatieprocedure? Neem dan contact op met onze adviseur Werving en Selectie of kijk op onze website voor meer informatie.

Jouw toekomstige afdeling

Wil jij werken bij Rijkswaterstaat binnen Zuid-Nederland (ZN)? Deze regio is verantwoordelijk voor het onderhoud, het beheer en de aanleg van (snel)wegen en hoofdvaarwegen in de provincies Noord-Brabant en Limburg. Hierbij kan je denken aan de A2, de A58, de Maas, het Wilhelminakanaal en de vele bruggen binnen dit gebied.
Hiervoor werkt ZN samen met onder andere de provincies Noord-Brabant en Limburg, gemeenten, waterschappen en natuurorganisaties. De ambitie is om als eenheid en met één werkwijze de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid in Nederland elke dag beter te maken.

In totaal werken ruim 400 mensen binnen ZN, verspreid over drie directies: Netwerkontwikkeling, Netwerkmanagement en Bedrijfsvoering.