bol.com
Business Intelligence Specialist
Samenvatting
Meer dan vijf miljoen Nederlanders en Belgen weten inmiddels dat bol.com de winkel van ons allemaal is. Omdat je bij ons kiest uit negen miljoen artikelen. Omdat al die artikelen op al je devices makkelijk te vinden zijn. En omdat elk bezoek een inspirerende, ‘strikt persoonlijke’ winkelervaring is. Het sturen op 5+ miljoen persoonlijke customer journeys is een doorlopend proces, waarbij we alles op alles zetten om bruikbare inzichten uit de big data omgeving (15-20 miljoen clicks per dag) te destilleren en te vertalen naar innovaties en optimalisaties die de klantervaring stimuleren. Welke data is bruikbaar in welke fase van het winkelproces? En hoe kunnen we relevante insights op een schaalbare manier vertalen naar dashboards en tooling die de business helpen om de juiste klanten op het juiste moment het juiste aanbod te doen? Bewijs bij bol.com dat je diepgaande analytische skills aan een stevige verbeterdrive koppelt!
Als Business Intelligence Specialist regisseer je één van de meest uitdagende projecten binnen bol.com; het optimaal benutten van onze oneindig rijke big data omgeving. Een aantrekkelijke en uitdagende rol, want niet alle inzichten zijn even relevant en het is aan jou om nice-to-know van need-to-know te onderscheiden. Daarbij werk je zeer intensief samen met de business zelf (organisatiebreed, want de scope omvat alle productcategorieën en disciplines), waarbij jij je opstelt als een positief/kritisch sparringpartner. Je achterhaalt de vraag achter de vraag, verricht complexe query’s op omvangrijke databases, verzorgt datamanipulatie en primaire datavisualisatie en vertaalt jouw proofs of concepts naar bruikbare blueprints voor de in-house DWH en BI professionals die de oplossingen en dashboards uitwerken en implementeren.
Uiteraard coach en ondersteun je eindgebruikers proactief, zodat zij weten hoe ze de informatie kunnen inzetten om succesvolle acties vorm te geven en/of de overall performance te stimuleren. Bovendien word je uitgedaagd een toekomstbestendige visie op het vakgebied te ontwikkelen, die met verve te presenteren en nieuwe inzichten binnen de operatie te verankeren. Hoe kunnen we databronnen integreren, zodat ‘verborgen’ kruisverbanden zichtbaar worden? Werk jij mee aan de meest vooruitstrevende data-driven strategie die in het Nederlandse taalgebied wordt uitgerold?
Wie ben jij?
In het kort
- BI Sparringpartner van alle business units; signaleren en analyseren BI wensen
- Analyseren van de (big) data omgeving (query’s, datamanipulatie en -visualisatie)
- Vertalen inzichten naar proofs of concepts en oplossingen (dashboards, tooling)
- Coachen en committeren van eindgebruikers bij deployment van de tooling
Wie jij bent
Je bent een kwantitatief en conceptueel stevig onderlegde BI professional met goed ontwikkeld commercieel instinct. Je combineert een bewezen BI trackrecord binnen vergelijkbare, datarijke settings met communicatieve kwaliteiten en persoonlijke overtuigingskracht. Hoewel complexe data-omgevingen je tweede huis zijn, opereer je met passie en gevoel voor de business. Het gaat je niet om het achterhalen van leuke feitjes of het ontwikkelen van flashy dashboards, maar om het opdiepen en presenteren van data-driven insights die de organisatie daadwerkelijk verder helpen. Bovendien beschik je over de sturende capaciteiten om ‘brede’ BI trajecten, inclusief visievorming, te initiëren en integraal te managen. Dat geldt ook voor affiniteit met fulfilment processen in een e-commerce setting.
Must haves
- Master met een sterk kwantitatieve oriëntatie
- 3-8 jaar werkervaring, waarvan minimaal 2 jaar in BI / Analytics
- Volwassen gesprekspartner voor buyers, category managers en IT professionals
- Visualisatietalent; je weet hoe je informatie grafisch optimaal presenteert
Welke customer insights helpen de business écht verder? Bewijs bij bol.com dat je diepgaande analytische skills aan een stevige verbeterdrive koppelt!