Verkeerspsycholoog
Wil jij werken aan de vraag hoe infrastructuur en technologie het gedrag van weggebruikers beïnvloeden en welke invloed dit heeft op verkeersveiligheid en doorstroming? Dan is de functie van senior verkeerspsycholoog bij Rijkswaterstaat interessant voor jou!
Hoe jij bijdraagt in jouw rol
In deze veelzijdige functie adviseer je op basis van je verkeerspsychologische kennis over veilig ontwerp en inrichting van infrastructuur, verkeersmanagement en de veilige introductie van nieuwe technologie (denk aan zelfrijdende auto’s). Daarmee maak je de Nederlandse snelwegen vlotter en veiliger.
Dit is waar jij voldoening uit haalt
Het rij- en vaargedrag van weg- en vaarweggebruikers is cruciaal voor Rijkswaterstaat. Kennis over cognitieve psychologie helpt ons om onze infrastructuur optimaal in te richten en te beheren. Als inhoudelijk deskundige breng jij human factors kennis, leg je de verbinding tussen beleid, onderzoek, landelijke ontwikkelingen en specifieke vraagstukken van Rijkswaterstaat, die gaan over de interactie tussen mens, voertuig en infrastructuur.
De focus van jouw werkzaamheden ligt op het adviseren van de medewerkers en het management van diverse dienstonderdelen van Rijkswaterstaat. Via maatwerkadviezen help je hen met het vertalen van verkeerspsychologische kennis naar de dagelijkse werkpraktijk. Bijvoorbeeld door het beantwoorden van vragen naar aanleiding van concrete problemen waarmee collega’s bezig zijn of door deel te nemen aan een project. Ook ben je bezig met het borgen van human factors kennis binnen de werkwijze van Rijkswaterstaat. Bij het geven van advies doorzie je de consequenties op korte en lange termijn.
Je draagt bij aan het verder ontwikkelen binnen Rijkswaterstaat van het belangrijke opkomende kennisveld verkeerspsychologie. Daartoe initieer en begeleid je onderzoeksprojecten, bewaak je de juiste onderzoeksopzet en stuur je op heldere conclusies. Je werkt daarbij nauw samen met de inhoudelijk betrokkenen binnen Rijkswaterstaat en met onderzoeksbureaus. Ook geef je presentaties en (interne) cursussen over je vakgebied.
Wat wij aan jou waarderen
Je bent een persoon die innovatief, klantgericht en professioneel standvastig is. Je hebt overtuigingskracht en je kunt je zowel mondeling als schriftelijk goed verwoorden. Daarnaast herken jij jezelf in onze kernwaarden: resultaatgericht, aanspreekbaar, dienstverlenend, integer, ondernemend en verbindend.
Meer weten?
Lijkt het je een interessante functie en wil je meer informatie over de inhoud van deze functie voordat je gaat solliciteren? Je kunt altijd vrijblijvend contact opnemen met Erna Schol, coördinerend/specialistisch adviseur, via 06-21878109. Zij vertelt je er graag meer over.
Functie-eisen
- je hebt een wo-diploma in cognitieve psychologie, verkeerspsychologie of een vergelijkbare studie, of deze kennis door relevante werkervaring opgedaan;
- je hebt aantoonbare, verdiepte kennis van de interactie tussen mens, voertuig en weg en kunt deze kennis toepassen en overbrengen, bijvoorbeeld via presentaties en (interne) cursussen;
- je kunt zelfstandig werken en weet op het juiste moment collega’s, coördinator en afdelingshoofd te betrekken;
- je beschikt over een eigen netwerk in de verkeerspsychologie en weet dit actief te benutten;
- je bent je bewust van de (in)formele regels, verschillende posities, ontwikkelingen, gevoeligheden en krachtvelden binnen de organisatie en handelt hiernaar.
Salarisniveau | Schaal 12 |
---|---|
Salaris | Min €3919 - Max €5825 bruto per maand. Het genoemde salaris is gebaseerd op een volledige werkweek. |
Dienstverband | Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd |
Minimaal aantal uur per week | 32 |
Maximaal aantal uur per week | 36 |
Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaal vriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.
- je standplaats is Rijswijk en Utrecht. Bij Rijkswaterstaat werken we volgens de richtlijnen van de overheid. Dit betekent dat we zoveel mogelijk thuis werken en maximaal de helft van de tijd op een Rijkswaterstaat kantoor of locatie als dit meerwaarde voor jou heeft;
- de (online) selectiegesprekken vinden plaats op 12 en 13 juli 2022;
- een (online) voorselectietest of een assessment kan onderdeel zijn van het sollicitatieproces. Het maken van een casus en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, kan eveneens deel uitmaken van het sollicitatieproces. Het inwinnen van referenties maakt deel uit van het sollicitatieproces.
Talent als basis, diversiteit als kracht
Rijkswaterstaat is een inclusieve organisatie. Een organisatie die ruimte biedt aan iedereen en die de kracht van de diversiteit van medewerkers gebruikt om samen betere resultaten te halen voor Nederland.
Inclusief betekent dat iedereen zich betrokken en gewaardeerd voelt; niet ondanks, maar dankzij de verschillen. Daarom nodigen wij jou graag uit, als jij je herkent in deze vacature, om te solliciteren.
Hybride solliciteren
Dit houdt in dat alle eerste kennismakings- en/of selectiegesprekken online plaatsvinden via Microsoft Teams. Het vervolg- en/of arbeidsvoorwaardengesprek wordt daarna zoveel mogelijk op locatie gedaan. Heb je dit liever online? De adviseur Werving en Selectie neemt contact met je op en inventariseert jouw wensen hierin. Meer informatie kun je terug vinden via de pagina solliciteren.
Acquisitie op onze vacatures wordt niet in behandeling genomen.
Water, Verkeer en Leefomgeving (WVL) is een van de zeven landelijke organisatieonderdelen van Rijkswaterstaat. Wij zijn binnen de organisatie leidend in het denken over, en voorbereiden op, de grote transitievraagstukken, zoals klimaatadaptatie en circulariteit. Wij voorzien uitdagingen, kansen en mogelijkheden voor een toekomstbestendig Nederland. Dat doen we door de kennis die nodig is om een antwoord op deze vragen te geven, te (laten) ontwikkelen, beheren en te delen.
Dit doen we natuurlijk niet alleen. Wij werken daarin nauw samen met kennisinstituten, decentrale overheden en marktpartijen uit binnen- en buitenland. Vaak gaat het om schaarse, heel specifieke, kennis. Zo werken we bijvoorbeeld aan duurzame en slimme mobiliteit, een aanpak voor zwerfafval en plastic rondom en in onze wegen en wateren, en innovaties als een circulair viaduct. Ook onderhouden we dijken langs Rijkswaterstaat en keringen, en onderzoeken we hoe we in tijden van droogte water beter vast kunnen houden. WVL monitort en analyseert verkeersongevallen en onderzoekt hoe de wegen nog veiliger kunnen maken. Daarbij houden we rekening met de mensen, dieren en natuur in de omgeving.
In totaal werken er ruim 900 mensen binnen WVL, verspreid over vier directies: Bedrijfsvoering, Inkoop en Prestatiemanagement, Bereikbaarheid en Netwerkkwaliteit en Veiligheid en Water en Leefomgeving. We delen onze ervaringen en inzichten, om anderen te voorzien in hun kennisbehoefte van vandaag en morgen. Zo werken we met elkaar aan het Nederland van morgen.
Wegverkeer en Benutten - Human Factors
Het team Human Factors is een onderdeel binnen de afdeling Wegverkeer en Benutten, binnen het organisatieonderdeel Water, Verkeer en Leefomgeving. Het team Human Factors houdt zich bezig met het ontwikkelen van kennis, bijdragen aan kaders en adviseren over het tactische/operationele (rij-)gedrag van (vaar-) weggebruikers op Rijkswegen en daarmee het inbrengen van kennis over gedrag en human factors bij ontwerp en aanleg, beheer en onderhoud, (dynamisch) verkeersmanagement en in Smart Mobility-projecten.