Kwalitatieve Onderzoeksmethode: Observatieonderzoek

Kwalitatieve Onderzoeksmethode: Observatieonderzoek

Observatieonderzoek

Bij een observatieonderzoek is er geen duidelijke gesprekspuntenlijst aanwezig. Hierbij wordt de doelgroep geobserveerd op hun feitelijke gedrag.

De methode

Er wordt gebruik gemaakt van getrainde onderzoekers die het gedrag kunnen analyseren. Bij een gestructureerde observatie wordt er meestal een bepaald doel geobserveerd. Bij een ongestructureerde observatie kijk je naar het gedrag van iemand over het algemeen.

Voordelen van observatiemethoden zijn:

  • Inzicht in onbeinvloedbaar gedrag
  • Risico van herinneringsfouten vermeden
  • Minder duur

Nadelen van observatiemethoden zijn:

  • Kleine aantallen worden bestudeerd
  • Kost veel tijd
  • Motieven, opvattingen en alle andere onzichtbare aspecten zijn niet observeerbaar.

Valkuilen die vaak bij een observatie voorkomen zijn:

  • Eerste indruk: hierdoor krijg je een vervormd beeld.
  • Self-fulfilling prophecy: wanneer er geobserveerd wordt vanuit eigen inbrengend vermogen.
  • Stereotypen (halo-effect): observeren in stereotypen.