
Young Professional Vacature
Toezichthouder Operational & IT Risk
Toezichthouder Operational & IT Risk
Het IT-risicolandschap in de financiële sector is sterk in beweging door talrijke technologische ontwikkelingen, waardoor dit een van de meest interessante werkvelden is binnen de AFM. Als Toezichthouder Operational & IT Risk (OPIT) werk je aan het vertalen van risico’s naar thematische toezichtstrategieën gericht op informatiebeveiliging en cyberweerbaarheid. Daarnaast kun je gevraagd worden een bijdrage te leveren aan onze toezichtthema’s rondom crypto’s, AI en cloud computing.
Op basis van je kennis en ervaring ben je betrokken bij de uitvoering van diverse onderzoeken. Deze zien toe op het in kaart brengen van de risico’s en de impact die zij kunnen hebben op de financiële stabiliteit van Nederland en daarmee aan het klantbelang van consumenten raken.
Ons toezicht heeft betrekking op diverse instellingen, waaronder kapitaalmarktpartijen vermogensbeheerders, accountantsorganisaties en het gedragstoezicht op financiële instellingen als banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Je toezichtactiviteiten zijn gericht op het bepalen van het niveau van volwassenheid voor bestaande of nieuwe IT-risicothema’s, soms door middel van self-assessments, andere keren door middel van zelfstandig onderzoek.
De AFM levert momenteel een significante inspanning om zichzelf, maar ook de onder toezicht staande instellingen gedegen voor te bereiden op de komst van de Europese Digital Operational Resilience Act (DORA). Ook de AI act heeft de AFM in het vizier. Het werkgebied is daarmee behoorlijk breed in verhouding tot de omvang van het team.
Team
Je wordt onderdeel van het team OPIT, dat momenteel bestaat uit tien collega’s. Het team maakt onderdeel uit van het Expertisecentrum (EC) van de AFM, waarin we een aantal sector onafhankelijke expertises hebben ondergebracht, die nauw samenwerken met collega’s in de (sectorale) toezichtafdelingen.
Dit vragen we
- Afgeronde bachelor- of masteropleiding op het gebied van (bestuurlijke) informatiekunde, (technische) bedrijfskunde of vergelijkbare (bèta) studies;
- Circa 5 jaar relevante werkervaring in de financiële- of technologiesector;
- Een (bijna) afgeronde IT Audit (RE) opleiding of een CISA certificering;
- Een CISM, CISSP of vergelijkbare certificering is wenselijk;
- Kennis van en/of ervaring met risicomodellen als ISO27002, COBIT, NIST;
- Zorgvuldig, doortastend, analytisch, autonoom en verbindend;
- Ervaring met het begeleiden van teamleden in complexere onderzoekstrajecten;
- Goede beheersing Nederlandse en Engelse taal, zowel in woord als geschrift.
Wat we bieden
Het kapitaal van de AFM? Dat zijn onze medewerkers, zonder twijfel. De AFM onderscheidt zich door de kwaliteit en diversiteit van haar mensen. Daarom krijgt iedere AFM’er diverse mogelijkheden zichzelf door opleiding en training persoonlijk en vakinhoudelijk te blijven ontwikkelen. Ons kantoor in Amsterdam vormt de basis met daarnaast de flexibiliteit om - in overleg - vanuit een andere plek te werken. Onze maatschappelijke taken en gezamenlijke resultaten zijn daarbij leidend. Daarnaast bestaat het arbeidsvoorwaardenpakket uit:
- Een bruto jaarsalaris tussen de €60.000 - €90.000 bruto per jaar op basis van een 36-urige werkweek (4x9 mogelijk) inclusief 13e maand en vakantiegeld;
- De uiteindelijke inschaling is onder meer afhankelijk van je kennis en ervaring;
- Een laptop en een smartphone;
- Je start met een jaarcontract met uitzicht op een vast dienstverband;
- 199,5 vakantie-uren per jaar (bovenop je standaard wekelijkse roostervrije dag);
- Uitgebreide trainings- en opleidingsmogelijkheden om jezelf zowel vakinhoudelijk als persoonlijk te blijven ontwikkelen;
- Bijdrage voor een abonnement bij een sportschool (aangesloten bij Bedrijfsfitness Nederland);
- Toegang tot OpenUp; een online platform dat jouw mentale gezondheid en dat van je gezin helpt versterken.
Voor meer informatie over deze vacature kun je contact opnemen met Lauren Loozeman, recruiter, via lauren.loozeman@afm.nl of 06-22781448.
Veelgestelde vragen over Autoriteit Financiële Markten
Ontdek wat je kunt verwachten als starter bij Autoriteit Financiële Markten
Het sollicitatieproces bij de AFM is gestructureerd en transparant. Na je sollicitatie ontvang je binnen vijf werkdagen een reactie. Bij een positieve beoordeling volgen één of meerdere gesprekken met toekomstige collega's. Afhankelijk van de functie kan een assessment onderdeel zijn van de procedure. Voor leidinggevende functies is er een assessmentdag bij een extern bureau. Na succesvolle afronding van deze stappen ontvang je een aanbod.
Als starter bij de AFM werk je in een 36-urige werkweek, vaak verdeeld over vier dagen van negen uur. Je week bestaat uit het analyseren van data, het opstellen van rapportages en het samenwerken met collega's om de integriteit van de financiële markten te waarborgen. Er is ruimte voor hybride werken, met de mogelijkheid om twee dagen per week vanuit huis te werken.
De AFM biedt diverse doorgroeimogelijkheden, afhankelijk van prestaties en ambities. Je kunt je specialiseren in verschillende vakgebieden en doorgroeien naar senior posities binnen de organisatie. Er is een cultuur van continue ontwikkeling, waarbij medewerkers worden aangemoedigd om hun talenten te benutten en verder te ontwikkelen.
De AFM investeert in de ontwikkeling van medewerkers door middel van trainingen, coaching en opleidingsprogramma's. Er is ruimte voor persoonlijke en professionele groei, met aandacht voor zowel technische als soft skills. Je neemt zelf de regie in handen, ondersteund door instrumenten die inzicht geven in je drijfveren, affiniteiten, ambities en ontwikkelpunten.
Het startsalaris bij de AFM varieert afhankelijk van functie en ervaring. Salarisgroei is gebaseerd op prestaties, ervaring en marktconformiteit. Daarnaast biedt de AFM aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een 13e maand, vakantiegeld, een laptop en smartphone, een volledige vergoeding van OV-reiskosten op basis van 2e klas, en een thuiswerkvergoeding.
De AFM hecht waarde aan een goede werk-privébalans. Flexibele werktijden en thuiswerkmogelijkheden zijn bespreekbaar, afhankelijk van de functie. Er is aandacht voor vitaliteit en welzijn, met onder andere een bijdrage aan een sportschoolabonnement en toegang tot het online platform OpenUp voor mentale gezondheid.
Ja, de AFM is actief betrokken bij internationale samenwerking met toezichthouders binnen en buiten de EU. Deze samenwerking biedt mogelijkheden voor internationale ervaring, afhankelijk van projecten en samenwerkingen met internationale partners.
Gerelateerde vacatures
Vacatures die je misschien ook interresant vind.