
Young Professional Vacature
Accounttoezichthouder
Accounttoezichthouder
- Hybride
- Amsterdam, Noord-Holland, Nederland
- € 60.000 - € 100.000 per jaar
Regie op toezicht, met scherpe analyses en sterke relaties voor eerlijke financiële dienstverlening.
Over De Functie
Het team Accounttoezicht (AT) voert de regie op alle AFM activiteiten richting de grootste financiële ondernemingen in Nederland, zoals, Nationale Nederlanden, a.s.r., ABN AMRO, ING en Rabobank. Het doel van AT is om de toezichtstrategie te ontwikkelen én de relatie met deze ondernemingen en haar bestuurders te onderhouden. Het team zorgt dat de verschillende toezichtactiviteiten van de AFM voor een specifieke onderneming, marktsegment of brancheorganisatie (tezamen: account) in een toezichtstrategie samenkomen. Daarbij regisseert en coördineert AT alle contacten met het account om zowel van buiten naar binnen als andersom inzicht en overzicht op één plaats binnen de AFM te bundelen.
Als accounttoezichthouder is het managen van relaties essentieel. In deze rol heb je -samen met je collega’s uit het team- veel contact met instellingen op bestuurs- en directieniveau, spreek je DNB, brancheverenigingen en consumentenorganisaties. Je analyseert en onderzoekt de dienstverlening en producten van verzekeraars/banken met als doel een eerlijke, transparante en integere dienstverlening voor de klant. Elke keer opnieuw bepaal je jouw eigen strategie en aanpak en zoek je naar slimme manieren om jouw account te beïnvloeden en zodoende effect te bereiken. Je durft gevestigde praktijken ter discussie te stellen en komt met goed onderbouwde alternatieven.
Verder ben je verantwoordelijk voor de volgende werkzaamheden:
- Coördineer je de toezichtstrategie op de grootste verzekeraars en banken in Nederland;
- Signaleer je de risico’s en problemen van de dienstverlening en de producten binnen deze sector;
- Analyseer je wat mogelijke oplossingen zijn voor deze risico’s en problemen en weet je dit zowel mondeling als schriftelijk overtuigend over het voetlicht te brengen;
- Breng je in kaart wie de relevante interne en externe stakeholders zijn bij het te onderzoeken onderwerp en overleg je en werk je samen met deze groepen;
- Probeer je met de oplossing het gedrag van de verzekeraars/banken te veranderen/beïnvloeden met als doel dienstverlening en producten die aansluiten bij het belang van de klant;
- Ben je in staat om over de grenzen van je eigen rol te kijken en verbinding te zoeken met collega’s met een uiteenlopende achtergrond en ervaring;
- Ben je in staat mee te denken over de ontwikkelingen in de verzeker/bancaire sector zoals: digitalisering van het advies, de renteontwikkelingen en de opkomst van Fintech.
Heb jij ervaring met het managen van relaties én een trackrecord binnen de verzeker/bancaire sector waardoor jij de dienstverlening en producten door en door kent? Dan is deze functie een mooie volgende stap in je carrière.
Dit vragen we:
- Afgeronde academische opleiding (Economie, Rechten, Bedrijfskunde, Actuariaat).
- Minimaal 4 jaar relevante werkervaring in de financiële sector, met kennis van het bedrijfsmodel van een verzekeraar of bank.
- Inzicht in verzeker-/bancaire producten, productontwikkeling en compliance, en de afwegingen bij marketing en dienstverlening.
- Vermogen om ontwikkelingen in de financiële sector te analyseren en te vertalen naar concrete risico’s voor toezicht.
- Sterke analytische, conceptuele en probleemoplossende vaardigheden, met resultaatgerichtheid en executiekracht.
- Ervaring met regievoering, verbindend vermogen en overtuigingskracht binnen en buiten de organisatie.
- Kennis van de Wft en de toezichtstaak van de AFM is een pre.
Wat wij bieden:
- Je start met een jaarcontract met uitzicht op een vast dienstverband
- Een bruto jaarsalaris tussen € 60.000 en € 100.000 (36 uur, incl. 13e maand en vakantiegeld), afhankelijk van kennis en ervaring
- 36-urige werkweek, werkdagen in overleg (bijv. 4x9)
- 199,5 vakantie-uren per jaar (bovenop je standaard roostervrije dag)
- Een laptop en een smartphone
- Uitgebreide trainings- en opleidingsmogelijkheden
- Volledige vergoeding van OV-reiskosten (2e klas)
- Thuiswerkvergoeding voor thuiswerkdagen
- Bijdrage aan een sportschoolabonnement
- Aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een fiets- en deviceregeling en vergoeding voor je thuiswerkplek
Voor vragen over de vacature neem je contact op met Linda Brandenburg via linda.brandenburg@afm.nl of 06-11799680.
Veelgestelde vragen over Autoriteit Financiële Markten
Ontdek wat je kunt verwachten als starter bij Autoriteit Financiële Markten
Het sollicitatieproces bij de AFM is gestructureerd en transparant. Na je sollicitatie ontvang je binnen vijf werkdagen een reactie. Bij een positieve beoordeling volgen één of meerdere gesprekken met toekomstige collega's. Afhankelijk van de functie kan een assessment onderdeel zijn van de procedure. Voor leidinggevende functies is er een assessmentdag bij een extern bureau. Na succesvolle afronding van deze stappen ontvang je een aanbod.
Als starter bij de AFM werk je in een 36-urige werkweek, vaak verdeeld over vier dagen van negen uur. Je week bestaat uit het analyseren van data, het opstellen van rapportages en het samenwerken met collega's om de integriteit van de financiële markten te waarborgen. Er is ruimte voor hybride werken, met de mogelijkheid om twee dagen per week vanuit huis te werken.
De AFM biedt diverse doorgroeimogelijkheden, afhankelijk van prestaties en ambities. Je kunt je specialiseren in verschillende vakgebieden en doorgroeien naar senior posities binnen de organisatie. Er is een cultuur van continue ontwikkeling, waarbij medewerkers worden aangemoedigd om hun talenten te benutten en verder te ontwikkelen.
De AFM investeert in de ontwikkeling van medewerkers door middel van trainingen, coaching en opleidingsprogramma's. Er is ruimte voor persoonlijke en professionele groei, met aandacht voor zowel technische als soft skills. Je neemt zelf de regie in handen, ondersteund door instrumenten die inzicht geven in je drijfveren, affiniteiten, ambities en ontwikkelpunten.
Het startsalaris bij de AFM varieert afhankelijk van functie en ervaring. Salarisgroei is gebaseerd op prestaties, ervaring en marktconformiteit. Daarnaast biedt de AFM aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een 13e maand, vakantiegeld, een laptop en smartphone, een volledige vergoeding van OV-reiskosten op basis van 2e klas, en een thuiswerkvergoeding.
De AFM hecht waarde aan een goede werk-privébalans. Flexibele werktijden en thuiswerkmogelijkheden zijn bespreekbaar, afhankelijk van de functie. Er is aandacht voor vitaliteit en welzijn, met onder andere een bijdrage aan een sportschoolabonnement en toegang tot het online platform OpenUp voor mentale gezondheid.
Ja, de AFM is actief betrokken bij internationale samenwerking met toezichthouders binnen en buiten de EU. Deze samenwerking biedt mogelijkheden voor internationale ervaring, afhankelijk van projecten en samenwerkingen met internationale partners.
Gerelateerde vacatures
Vacatures die je misschien ook interresant vind.